> Home > Actros

Käytetyt Actros-autot - {{$rootScope.tsoSearchWidget.totalSearchCount}} autoa

Uusi Mercedes-Benzin Actros on saatavana SelecTrucks-verkostostamme. Actros teki historiaa ja on yhä edelleen Mercedes-Benzin kuorma-autojen lippulaiva raskaiden kuorma-autojen sarjassa.

Actros esiteltiin ensimmäistä kertaa kansainvälisillä hyötyajoneuvomessuilla vuonna 1996. Actros lukeutuu Daimler AG:n Mercedes-Benzin tuotemerkin kuorma-automallistoon. Actros edustaa monessa mielessä aivan uudenlaista ajattelua. Ennen kaikkea Actrosin monipuoliset elektroniset järjestelmät olivat edellä aikaansa hyötyajoneuvojen saralla. Actrosista tuli hyötyajoneuvoalalla luotettavuuden mittapuu. Tämä saavutettiin erityisesti lukuisilla laatuun ja yksityiskohtiin liittyvillä parannuksilla. Actrosin myyntiluvut olivat myös todella hyvät.

 

Mallin lanseerauksessa esiteltyihin uudistuksiin kuuluivat muun muassa auton verkosto- ja valvontayksiköt, sähköisesti valvottu paineilmajarrujärjestelmä sekä sähköpneumaattisen vaihteensiirron (EPS) kehittäminen uudella vaihteistolla varustetuksi Telligent-vaihteensiirroksi. Muihin uudistuksiin kuuluivat uudet 500-sarjan moottorit (V6 ja V8), joissa on Telligent-moottorinohjaus ja joustava Telligent-huoltojärjestelmä.

Kaikki Actros-moottorit täyttivät jo alun perin Euro 2 -päästöstandardit, ja myöhemmin myös Euro 3 -standardit. Uutta OM 500 -mallisarjaa käytettiin Actrosissa ensimmäistä kertaa ja se määriteltiin seuraavasti: OM 501 LA V6-moottorille (lähtien 230 kW:sta (313 hv), jossa suurin vääntömomentti 1 530 Nm, aina 350 kW:iin (476 hv), jossa suurin vääntömomentti 2 300 Nm) sekä OM 502 LA V8-moottorille (lähtien 375 kW:sta (500 hv), jossa suurin vääntömomentti 2 400 Nm aina 440 kW:iin (598 hv), jossa suurin vääntömomentti 2 800 Nm). Lähes kaikkien moottorien osat ovat yhteensopivia. Tähän kiinnitettiin erityistä huomiota sarjaa suunniteltaessa.

Polttoaineen yksikköpumppuruiskutus (UPS) oli myös uutta. Jokaisessa sylinterissä on oma ruiskutuspumppu, jota pyörittää sen oma nokka-akselissa sijaitseva varsi. Tämä on suuri muutos aiempiin, jo vuosikymmeniä käytettyihin ruiskutuspumppuihin verrattuna.

Actrosia kehitettäessä kiinnitettiin erityistä huomiota turvallisuuteen. Siksipä onkin luonnollista, että Actrosin lanseerauksen yhteydessä esiteltiin myös uusia turvajärjestelmiä. Actrosissa on ABS, ASR ja kuljettajan turvatyyny. Nämä järjestelmät ovat nykyään tavallisia useimmissa pitkän matkan kuorma-autoissa. Autoon voidaan asentaa on myös seuraavia järjestelmiä: etäisyyden valvonta, ajovakauden hallinta sekä kaista- ja hätäjarruavustin.

Actros valmistetaan Wörth am Rheinin tehtaalla ja kansainvälinen, autoalan erikoislehtien toimittajien raati on valinnut sen ”Vuoden kuorma-autoksi” vuosina 1997, 2004, 2009 ja 2012.

Actros Black Edition oli Actros-sarjan erikoismalli. Tätä erikoismallia valmistettiin vain 250 kappaletta, ja se tuli markkinoille vuonna 2005. Malli herätti huomiota erityisvarusteillaan ja voimakkaammilla moottoreillaan.

Mercedes-Benz Trucks (Daimler Trucks) on osa Daimler AG:n kuorma-autoja valmistavaa liiketoimintayksikköä. Tämä liiketoimintayksikkö valmistaa seuraavia tuotemerkkejä: Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star ja Thomas Built Buses.

Daimlerista on tullut yksi maailman suurimmista kuorma-autojen valmistajista. Wörth am Rheinin tehdas on vuodesta 1965 lähtien ollut Mercedes-Benz-kuorma-autojen tärkein tuotantolaitos. Tärkeimmät kuorma-automallit, kuten Actros, Atego ja Axor, valmistetaan Wörthissä; tämä tarkoittaa erityisesti ohjaamojen valmistamista ja autojen kokoonpanoa.

Suunnittelijat ja tuolloin vielä Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) -nimellä tunnetun yrityksen perustajat Carl Benz ja Gottlieb Daimler esittelivät vuonna 1896 ensimmäisen Mercedes-Benz-kuorma-auton Daimler-kuorma-autona. Daimler-Benz valmisti erilaisia lavakuorma-autoja ja kuorma-autoja aina toisen maailmansodan syttymiseen asti. Puukaasutinkäyttöisiä malleja, esimerkiksi Mercedes-Benzin 1930-luvun malleja Lo 2000 tai L 1500, voi nykyään ihailla museoissa.

Mercedes-Benz esitteli vuonna 2004 ensimmäisenä valmistajana Mercedes-Benz-moottorin, joka täytti Euro 4- ja Euro 5-päästöstandardit. Tämä oli mahdollista Mercedes-Benz-kuorma-autoissa käytetyn SCR-teknologian (Selective Catalyctic Reduction, selektiivinen katalyyttinen pelkistys) ansiosta. Tätä teknologiaa on myöhemmin käyttänyt suurin osa muistakin kuorma-autovalmistajista. SCR-järjestelmällä varustettu katalysaattori muuttaa AdBlue-lisäaineen aiheuttaman kemiallisen reaktion avulla myrkylliset typen oksidit typeksi ja vesihöyryksi. Näin ollen päästöt eivät vähene vain moottorin sisäisin toimenpitein, mikä oli aiemmin moottoreille tyypillistä.

Actrosia kehitettäessä kiinnitettiin erityistä huomiota turvallisuuteen. Siksipä onkin luonnollista, että Actrosin lanseerauksen yhteydessä esiteltiin myös uusia turvajärjestelmiä. Actrosissa on ABS, ASR ja kuljettajan turvatyyny. Nämä järjestelmät ovat nykyään tavallisia useimmissa pitkän matkan kuorma-autoissa. Autoon voidaan asentaa on myös seuraavia järjestelmiä: etäisyyden valvonta, ajovakauden hallinta sekä kaista- ja hätäjarruavustin.

Tilaa uusimmat kuorma-autotarjoukset sähköpostiisi.
Voit itse päättää, millaisia tarjouksia haluat ja kuinka usein: Varastossa olevat uudet autot tai tarjouksessa olevat autot.

Tilaa TruckLetter-uutiskirje
  • Varastossa olevat uudet autot
  • Tarjouksessa olevat autot