> Home > Atego

Käytetyt Atego-autot - {{$rootScope.tsoSearchWidget.totalSearchCount}} autoa

Mercedes-Benzin Atego on saatavana SelecTrucks-verkostostamme. Ategon etuja ovat matalat kustannukset ja vahva luotettavuus, ja sitä käytetään pääasiassa kevyeen jakeluun.

Atego lukeutuu Daimler AG:n Mercedes-Benzin tuotemerkin kuorma-automallistoon.

 

Atego esiteltiin LK-mallien seuraajana vuonna 1998. Se aloitti uuden keskiraskaiden kuorma-autojen sarjan. Se oli saatavana nelisylinterisellä OM 907 LA -dieselmoottorilla, jonka iskutilavuus oli 4,25 litraa, sekä kuusisylinterisellä OM 906 LA -moottorilla, jonka iskutilavuus oli 6,37 litraa. Niiden tehot olivat 90–205 kW (122–279 hv) ja 470–1100 Nm. Daimler valmisti Ategoa alusta asti eri versioina. Ategosta oli tarjolla esimerkiksi neljä erilaista ohjaamoa, erilaisia akselivälejä 3020 mm:n ja 6260 mm:n väliltä sekä erilaisia päällirakenteita. Tarjolla oli myös laaja valikoima vaihteistoja. Esimerkiksi 5-vaihteinen G42/5-5, 6-vaihteiset G60/6-6 ja G85/6-6 sekä 12-vaihteinen vaihteisto. Atego tarjosi myös eri kokonaispainoversioita. Valikoima ulottui 6,5 tonnin Ategosta 15 tonnin Ategoon.

 

Raskaan kaluston Atego

Vuonna 1998 Ategon ja Actrosin välillä ei vielä ollut mallisarjaa. Siksi Ategoa sai myös raskaana kuorma-autona. Siinä oli suurempi moottori ja se oli korkeampi. Tätä mallia olevat Atego 1533 ja 1833 esiteltiin vuonna 2000. Ategossa on 6-sylinterinen OM 906 LA -rivimoottori. Moottorin iskutilavuutta on kuitenkin kasvatettu 7,2 litraan, mikä nosti moottorin tehon 240 kW:iin (326 hv) ja 1 300 Nm:iin. Moottorin mallinimi on OM 926 LA.

 

Vuonna 2001, raskaan Atego-sarjan tilalle tuli uusi sarja. Tämän jälkeen Ategon ja Actrosin väliin tuli uusi raskaan sarjan malli Mercedes-Benz Axor. Ategossa vuodesta 1998 aina uuden raskaan sarjan Ategon lanseeraukseen asti käytetyt moottorit olivat 4-sylinterinen OM 904 LA -rivimoottori ja 6-sylinterinen OM906 LA -rivimoottori.

 

Ategon ensimmäinen uudistettu malli esiteltiin ensimmäistä kertaa kansainvälisillä hyötyajoneuvomessuilla vuonna 2004. Tässä mallissa oli suuremmat etuvilkut ja sen etuosa oli muotoiltu maaliskuussa 2003 lanseeratun uuden Actrosin mallin mukaan. Moottoreita ei muutettu, vaan ne pysyivät samanlaisina. Moottorit oli nyt kuitenkin mahdollista yhdistää erilaisiin vaihteistoihin.  Ensinnäkin uuteen hydraulisesti toimivaan manuaalivaihteistoon G131-9. Tässä vaihteistossa oli 9 vaihdetta (4-vaihteinen perusvaihteisto, puolittaja ja ryömintävaihde) ja peruutusvaihde. Toiseksi yhtä lailla uuteen G85-6 Telligent-automaattivaihteistoon (tekniikka lainattu Actrosista). Autossa oli myös jarru- ja muita avustinjärjestelmiä (ABS, ASR, BAS jne.). Ategon moottorivalikoimaa laajennettiin vuonna 2005. Uuteen valikoimaan kuului myös 4-sylinterinen rivimoottori. 4-sylinterisen rivimoottorin etuna oli sen huomattava keveys 6-sylinteriseen OM 906 LA -moottoriin verrattuna, mikä on merkittävä etu, kun puhutaan 11,99 tonnin segmentistä, jossa kantavuus on tärkeä tekijä. Sen lisäksi Atego xx17:n teho kasvoi 7 hv:aa 177 hv:aan (ja 5 Nm:iä 675 Nm:iin). Tuloksena oli Atego xx18.

Koko Ategon ohjaamo uudistettiin. Siitä tehtiin moderni ja se muistuttaa paljon henkilöautoa. Ohjaamosta on kolme eri versiota: jakelu-, pitkän matkan ja mukavuusversio. Kaikissa autoissa on kuitenkin vakiovarusteena jakeluversio. Kahta muuta versiota saa lisähintaan. Jakeluversiossa on kapea kojelauta, jolloin apukuljettajan paikalle ja sieltä pois on helpompi kavuta. Sen lisäksi jakeluversioon voidaan asentaa ylimääräinen keski-istuin. Ategon pitkän matkan ja mukavuusversiossa on sitä vastoin leveä etuosa, jossa on enemmän säilytystilaa. Pitkän matkan versiossa on myös paljon säilytystilaa moottoritilan päällä. Mukavuusversion pinnat ovat korkealaatuiset, jotta kuljettajalla on miellyttävämmät oltavat. Vuoteita levennettiin ja kuljettajan mukavuuden lisäämiseksi niihin tuli sälepohjat.  Uusien vuoteiden leveys on nyt 64,5 cm (alataso) ja 70 cm (ylätaso).

Vuoden 2006 Atego-mallissa on Euro 4/5 -moottori, johon on yhdistetty BlueTec-teknologia. Sama teknologia on tuttu jo Actrosista.

Mercedes-Benz Trucks (Daimler Trucks) on osa Daimler AG:n kuorma-autoja valmistavaa liiketoimintayksikköä. Tämä liiketoimintayksikkö valmistaa seuraavia tuotemerkkejä: Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star ja Thomas Built Buses.

Daimlerista on tullut yksi maailman suurimmista kuorma-autojen valmistajista. Wörth am Rheinin tehdas on vuodesta 1965 lähtien ollut Mercedes-Benz-kuorma-autojen tärkein tuotantolaitos. Tärkeimmät kuorma-automallit, kuten Actros, Atego ja Axor, valmistetaan Wörthissä; tämä tarkoittaa erityisesti ohjaamojen valmistamista ja autojen kokoonpanoa.

Suunnittelijat ja tuolloin vielä Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) -nimellä tunnetun yrityksen perustajat Carl Benz ja Gottlieb Daimler esittelivät vuonna 1896 ensimmäisen Mercedes-Benz-kuorma-auton Daimler-kuorma-autona. Daimler-Benz valmisti erilaisia lavakuorma-autoja ja kuorma-autoja aina toisen maailmansodan syttymiseen asti. Puukaasutinkäyttöisiä malleja, esimerkiksi Mercedes-Benzin 1930-luvun malleja Lo 2000 tai L 1500, voi nykyään ihailla museoissa.

Mercedes-Benz esitteli vuonna 2004 ensimmäisenä valmistajana Mercedes-Benz-moottorin, joka täytti Euro 4- ja Euro 5-päästöstandardit. Tämä oli mahdollista Mercedes-Benz-kuorma-autoissa käytetyn SCR-teknologian (Selective Catalyctic Reduction, selektiivinen katalyyttinen pelkistys) ansiosta. Tätä teknologiaa on myöhemmin käyttänyt suurin osa muistakin kuorma-autovalmistajista. SCR-järjestelmällä varustettu katalysaattori muuttaa AdBlue-lisäaineen aiheuttaman kemiallisen reaktion avulla myrkylliset typen oksidit typeksi ja vesihöyryksi. Näin ollen päästöt eivät vähene vain moottorin sisäisin toimenpitein, mikä oli aiemmin moottoreille tyypillistä.

Actrosia kehitettäessä kiinnitettiin erityistä huomiota turvallisuuteen. Siksipä onkin luonnollista, että Actrosin lanseerauksen yhteydessä esiteltiin myös uusia turvajärjestelmiä. Actrosissa on ABS, ASR ja kuljettajan turvatyyny. Nämä järjestelmät ovat nykyään tavallisia useimmissa pitkän matkan kuorma-autoissa. Autoon voidaan asentaa on myös seuraavia järjestelmiä: etäisyyden valvonta, ajovakauden hallinta sekä kaista- ja hätäjarruavustin.

Tilaa uusimmat kuorma-autotarjoukset sähköpostiisi.
Voit itse päättää, millaisia tarjouksia haluat ja kuinka usein: Varastossa olevat uudet autot tai tarjouksessa olevat autot.

Tilaa TruckLetter-uutiskirje
  • Varastossa olevat uudet autot
  • Tarjouksessa olevat autot

Käytettyjen kuorma-autojen hyödylliset SelecTrucks linkit

    Varastossa olevat huippumallit

  • Actros